Malá zdravá fazolka


Fazole mungo pochází z Indie a je pěstována hlavně v Asii. Mungo je barvy tmavě zelené barvy a vzhledem i chutí jsou velice podobné hrášku. Mungo se může konzumovat
·         za sirova
·         uvařené
·         naklíčené
Naklíčené mungo je však nutričně nejvíce nabitá a nejlepší varianta konzumace.

zelené fazole mungo
Naklíčené mungo

Asi nejlepším způsobem, jak získat naklíčené mungo je nechat si jej naklíčit doma. Na domácí naklíčení si nakoupíme fazolky munga
·         celé
·         nevyloupané
·         chemicky neošetřené
·         v biokvalitě
 
o   Nejprve fazolky namočíme. Propláchneme je pod studenou vodou a přes noc je necháme namočené v nádobě.
o   Druhý den fazolky slijeme a vložíme do klíčící nádoby, kterou si můžeme vyrobit sami z PET lahve, do které uděláme několik děr, aby mohla odtéci voda.
o   Během dvou až tří následujících dní semínka munga přeléváme čistou studenou vodou několikrát denně.
o   Jakmile mají klíčky délku asi dvou centimetrů, je klíčení dokončeno. Neměly by na nich být kořínky. Čím jsou klíčky delší, tím mají nahořklou chuť.
o   Naklíčená semínka fazolek vysypeme na cedník a naposledy propláchneme pod studenou vodou. Nakonec necháme okapat a oschnout.

klíčky fazole
Kam s nimi

Syrové klíčky jsou nejzdravější. Obsahují mnoho
·         bílkovin
·         minerálů
·         vápník
·         draslík
·         hořčík
·         železo
·         vlákninu
·         vitaminy skupiny B
·         chlorofyl

Můžeme je přidávat do salátů, polévek nebo pomazánek. Nedoporučuje se však konzumovat více než hrst klíčků denně.
Naklíčená semínka munga je úplně ideální podávat v kombinaci s kořenovou zeleninou a různými oleji, protože dochází k lepšímu vstřebávání živin.
klíčky mungo na talíři
v  Vhodnou takovou úpravou pokrmu je salát, který si připravíme z hrsti klíčků společně s nakrájenými rajčaty, okurkou, paprikou, strouhanou mrkví a také s kukuřicí. Na závěr salát z klíčků přelijeme olivovým olejem, nebo bílým jogurtem smíchaným s bylinkami.
v  Klíčky munga je také vhodné přidávat do tvarohu, změklého másla, nastrouhaného tvrdého sýra společně s česnekem či petrželkou.

4.3
07